Uniteam edistää turvallisuutta kaasualustalla

Tilaus päätyi Uniteamin pöydälle vuosi sitten.
Nyt se on valmis, yhtiön ensimmäinen kontteihin perustumaton suojarakennus.
– Se on räätälöity ratkaisu, joka sijoitetaan Malesian rannikolla sijaitsevalle viisikerroksiselle kaasualustalle, kertoo Marius Lapinskas, Uniteamin norjalaisen yksikön operatiivinen johtaja.

Täysin automatisoitu alusta kuljetettiin syksyllä paikalleen mereen, noin 100 metrin päähän Malesian rannikosta. Vuoden kuluttua energiayhtiö Shell, joka vastaa toiminnasta ja tekniikasta, odottaa sen olevan täysin toimintakunnossa.

– Lautta on täysin automatisoitu, ja sitä ohjataan rannalta käsin. Kuuden tai kahdeksan viikon välein huoltohenkilöstö käy varmistamassa, että se on toiminnassa ja toimii asianmukaisesti.

Hankkeessa Uniteam toimittaa kehittyneen 30 hengen H2S-suojan (SIP), joka koostuu neljästä kontista (2x40ft, 1x20ft ja 1x10ft), joilla on turvallinen A-60-paloluokitus. SIP on jaettu neljään alueeseen: evakuointitilaan, ilmalukkoon, varustehuoneeseen sekä paineilmapullo- ja kompressorihuoneeseen, jotka kaikki on varustettu tehokkaalla paineilmajärjestelmällä.

Evakuointihuoneeseen mahtuu 30 henkilöä, ja se on ilmalukon avulla ilmatiiviisti suljettu. Tämä puolestaan on suunniteltu siten, että kahta turvaovea ei voi avata samanaikaisesti, jotta varmistetaan, ettei huoneeseen pääse myrkyllistä kaasua. Jos onnettomuus tapahtuisi henkilökunnan ollessa paikalla, myrkyllinen kaasu voisi levitä. Tällöin on tärkeää, että kaikki voidaan tuoda nopeasti turvaan. Tästä Uniteamilla on laaja kokemus.


– ”Olemme työskennelleet tällaisten ratkaisujen parissa 15 vuotta, ja jo tarjousvaiheessa tiesimme, mitä asiakas tarvitsi, ja pystyimme kehittämään optimaalisen ratkaisun. Valmiin suunnittelun takana on kuitenkin monta työtuntia.

– Työskentelemme turvallisuuden eteen, ja lavalle kehittämämme ratkaisu tarkoittaa taattua turvallisuutta työmaalla työskenteleville työntekijöille. Normaalisti tällaista onnettomuutta ei pitäisi tapahtua, mutta jos se tapahtuu, järjestelmämme avulla kaasun pitäisi poistua kahdessa minuutissa.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Uniteam on toimittanut suunnitellun suojan offshore-hankkeeseen. Kaikki valmistetaan yhtiön tehtailla Kiinassa. Valmiit kontit kuljetettiin sitten laivalla Malesiaan, jossa ne koottiin valmiiseen alustaan maalla.

– Työmme oli 100-prosenttisesti valmis syyskuussa. Sen jälkeen koulutamme Shellin henkilökunnan järjestelmien ja ohjelmien toimintaan, joka voi sitten hallita kaikkea maalta käsin”, Marius jatkaa.

Mitä mieltä olet ensimmäisestä offshore-projektistasi?
– ”Aloimme puhua hankkeesta kolme vuotta sitten ja saimme tilauksen viime vuonna. Se on hieman viivästynyt, mutta kaiken kaikkiaan se on sujunut erittäin hyvin. SAT (Site Acceptance Test) saatiin päätökseen elokuussa, ja sekä me että asiakas olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen.

Jos haluatte nähdä valmiin tuotteen 3D:nä, se on nähtävissä osoitteessa https://uniteam.com/news/3d-vr-tour-of-30-men-h2s-sip/.